Яндекс.Метрика

Всеукраїнський конкурс юних дослідників «Кристали» ім. Євгена Гладишевського

prev next

У березні-травні Національним центром «Мала академія наук України» спільно зі Львівським національним університетом імені Івана Франка та Львівською обласною Малою академією наук учнівської молоді був проведений Всеукраїнський конкурс юних дослідників «Кристали» імені Євгена Гладишевського.

До конкурсу долучилися 77 учнів Черкащини віком від 6-18 років з  
м. Черкаси, м. Шполи, м. Золотоноші, м. Сміли, Золотоніського, Смілянського, Уманського, Христинівського та Черкаського районів, які отримали набори хімічних реактивів для вирощування кристалів.

Вирощували кристали упродовж місяця – з 18 лютого по 18 березня. Сам «робочий процес» та отримані «шедеври» можна бачити на фото, які надіслали конкурсанти.

         Про технологію вирощування кристалів зі своїми маленькими вихованцями розповідає Березанчук Ірина Миколаївна, вчитель початкових класів Золоніської гімназії імені С. Д. Скляренка: «Отриману хімічну речовину (приблизно 22-26 г) залили 100 мл не дуже гарячої перекип’яченої води. Баночку накрили аркушем картону, щоб не потрапляв пил. Баночки з розчином поставили в тепле темне місце (в тумбочку). Через пару днів з кристалів, які з’явилися на дні тари, діти вибрали по 2 шт, які їм сподобалися, прив’язали на ниточку і поставили в те ж місце рости далі. Кожен тиждень діти витягували баночки і дивилися, чи достатньо рідини, щоб кристал знаходився в ній. Довжину кристалів не переміряли, але якщо судити по смужкам аркуша паперу (висота рядка – 9мм), то розмір кристалів – близько 3см. Перед відправкою на конкурс кристали покрили прозорим лаком, щоб вони краще збереглися».

Своїм дослідницьким досвідом та враженнями ділиться Якименко Олена Анатоліївна, учитель Гладківщинського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад»:

Так сталося, що учні 5 і 7 класів вперше дізналися про конкурс «Кристали». І вирішили взяти участь. Зареєструвалися і чекали замовлений калій дигідрогенфосфат (KH2PO4). За умовами конкурсу з цією речовиною ми мали працювати. З нетерпінням на початок експерименту чекали Тертишна Анна (5 клас), Якименко Софія (5 клас), Тертишна Софія (7 клас), Олійник Віталіна (7 клас), Шведенко Сергій (7 клас), Шелудько Андрій (7 клас), Степіка Роман (7 клас).

Вирощування кристалів - процес дуже цікавий, але тривалий. Тому ми, зібравшись всі разом, обговорили, яким саме способом ми будемо вирощувати кристали. Найбільше нам сподобався спосіб перенасичення розчину. А ще вирішили робити це в школі, під наглядом вчителів Якименко Олени Анатоліївни та Бабенко Любові Вікторівни.

І ось початок експерименту! Ми отримали речовину. Спочатку нагріли чисту воду, майже до кипіння, розчинили в ній KH2PO4, до повного розчинення. Готовий перенасичений розчин профільтрували через фільтр і розлили в чисто вимиті баночки. Через декілька днів, коли ми поглянули в баночки, побачили, що там «випали» кристали, доволі чималі. Діти дуже здивувалися, адже читали про вирощування кристалів з кухонної солі, і знали, що процес цей затяжний. Кожен вибрав собі по найкращому кристалику, і почали кріпити їх на ниточки. Ми спробували приєднувати кристал до зубочистки за допомогою воску та нам це не вдалося, тому ми закріпили їх на нитці і прив’язали до олівця так, щоб кристалик знаходився посередині у розчині. Розчин, де вирощувалися кристали, знову нагріли, розчинивши в ньому залишки солі і знову профільтрувавши, вилили в баночки, де вже висіли кристали. Також накрили їх зверху папером, щоб не потрапляв пил.

Далі ми помістили банки з розчином на підвіконня, де було багато світла. Через тиждень ми знову заглянули і ще більше здивувалися! Кількість води в банці зменшилася, а кристали збільшилися. Які ж вони були великі! А ще -
у кожного різний. Один був довгий, інший покрився  безліччю маленьких кристаликів, а у декого, як зірка. І кожен по-своєму був прекрасний. У одних в баночці з’явився наче іній на стінках, в інших дно покрилося кристалами, схожими на сніг. Пофотографувавши їх,  ми знову поставили баночки на підвіконня аж до завершення експерименту.

Майже через місяць після початку досліду кожен витягнув свій кристал, обсушив його на повітрі і пофарбував безкольоровим лаком. Упакувавши гарно в поралонові мочалки, ми відправили їх на адресу організаторів конкурсу.
З великим нетерпінням всі очікуватимуть результати!».

Прекрасні фотозвіти своїх вихованців-дослідників надіслалиМошняга Ольга Яківна та Кузьменко Таїса Олександрівна, учителі Синицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Христинівської районної ради.
З цього закладу освіти аж 22 учні долучились до конкурсу. Вовченко Тетяна Іванівна, вчитель Смілянського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І ступеня - гімназія ім. В. Т. Сенатора» успішно проводила дослідницький експеримент зі своїми 14 учнями, про що свідчать яскраві світлини.

Дякуємо усім учням-учасникам конкурсу, зацікавленим учителям та батькам та запрошуємо до участі в нових дослідницьких проектах Малої академії наук! 

Вирощування кристалів відео Романюк Марії учениці Закладу загальної середньої освіти села Ковалиха Ротмістрівської сільської ради

Фотогалерея

foto
Зустріч з Президентом України-2018
Всi фото more

Опитування

В якому відділенні збираєтесь займатись?

Адреси розташування веб-сайтів:

Волинське територіальне відділення МАН

Рівненське територіальне відділення МАН

Житомирське територіальне відділення МАН

Київське обласне територіальне відділення МАН

Київське територіальне відділення МАН

Чернігівське територіальне відділення МАН

Сумське територіальне відділення МАН

Львівське територіальне відділення МАН

Тернопільске територіальне відділення МАН

Хмельницьке територіальне відділення МАН

Вінницьке територіальне відділення МАН

Черкаське територіальне відділення МАН

Полтавське територіальне відділення МАН

Харківське територіальне відділення МАН

Луганське територіальне відділення МАН

Закарпатське територіальне відділення МАН

Івано-Франківське територіальне відділення МАН

Чернівецьке територіальне відділення МАН

Кіровоградське територіальне відділення МАН

Дніпропетровське територіальне відділення МАН

Миколаївське територіальне відділення МАН

Запорізьке територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН

Севастопольське територіальне відділення МАН Київське територіальне відділення МАН Івано-Франківське територіальне відділення МАН