Вітаємо призерів ІІІ Всеукраїнської олімпіади з філософії для школярів
17–18 листопада у Києві відбувся очний етап ІІІ Всеукраїнської олімпіади з філософії для школярів, яку Національний центр «Мала академія наук України» проводив спільно з Інститутом філософської освіти і науки НПУ імені М. П. Драгоманова.
Заохочення молоді до креативного і критичного мислення для популяризації філософської освіти – саме такою була мета цього змагання. Філософія в Україні не є обов’язковим шкільним предметом, але сучасна соціокультурна ситуація актуалізує її важливість як для особистісного розвитку, так і для суспільства. Чим раніше молода людина поринає у процес філософування, тим більше шансів, що вона оволодіє навичками критичного мислення і буде, за словами організаторів, «мати сміливість користуватися власним розумом».
Урочисте відкриття олімпіади розпочалося з вітального слова Оксена Лісового,директора Національного центру «Мала академія наук України». Юних філософів привітали: Іван Дробот, д. ф. н., директор Інституту філософської освіти і науки НПУ імені М. П. Драгоманова;
Андрій Баумейстер, д. ф. н., професоркафедри філософії Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Наталія Мозгова,
д. ф. н., професор НПУ імені М. П. Драгоманова, голова журі олімпіади.
Цього року вперше було організовано заочний тур, до участі в якому надійшло майже 100 есе конкурсантів з переважної більшості областей України. До участі в очному етапі були запрошені переможці заочного етапу.
Від Черкаського територіального відділення Малої академії наук України участь у заході взяли 4 учні-слухачі МАН, з них 2 – були запрошені до участі у фінальному турі, де посіли ІІІ місця:
Веремієнко Віталій, учень 9 класу Золотоніської спеціалізованої школи №1 з поглибленим вивченням економіки і права Золотоніської міської ради (ІІІ місце - серед учнів 8-9 класів);
Бабак Ярослава, учениця 10 класу Чорнобаївської гімназії Чорнобаївської районної ради (ІІІ місце - серед учнів 10-11 класів).
Конкурсна робота учасника очного етапу олімпіади – філософське есе – невеликий за обсягом (до 10 сторінок) і самостійний за змістом письмовий твір із чітко вираженою авторською думкою, розгорнутий у формі розповіді з метою обґрунтування і демонстрації власної точки зору на певне явище чи предмет. Мови написання есе: українська (8–9, 10–11 класи); англійська (10–11 класи).Теми есе булиоголошені учасникам безпосередньо в день проведення олімпіади, але загальною тематикою олімпіади була«Толерантність».Теми есе торкалися різних сфер життя, індивідуально-психологічного аспекту багатьох соціальних явищ. Приміром, «Яким має бути справедливе суспільство?», «Якщо нема Бога, то все дозволено?», «Чи дає нам фізика повну картину реальності?», «Як розуміти вислів: «Людина є образом Бога»?». Відповіді на такі питання людство шукало століттями. Були і сучасні теми, наприклад, «Як гаджети змінюють наше ставлення до інших людей і світу?», «Чи мислять комп’ютер і мобільний телефон?», «Людина є тим, чим вона користується»,«Чи мають гуманітарні науки бути комерційно успішними?».
Програмою олімпіади, крім написання есе, були передбачені різноманітні пізнавальні та розважальні заходи: «Міні-тренінг толерантності» (к. п. н., проф. О. В. Темрук); міні-тренінг «Що є філософське есе та як його писати?» (к. ф. н., доц. К. С. Гончаренко, к. ф. н., ст. викл.
Є. М. Шушкевич); майстер-клас для педагогів «Чому важливо розмовляти
з дітьми про те, «Що таке жити разом?» (за методикою О. Бреніф’є)
(к. ф. н., доц. Н. Б. Адаменко); загальна дискусія «У чому цікавість філософії?»; перегляд короткого метру з наступним обговоренням «Дивись і міркуй»; квест «Я – в пошуках толерантності»; пізнавальні екскурсії Києвом, тощо.