Найчастіші запитання
Любі відвідувачі, розділ буде поповнюватись, якщо ви не залишитесь байдужими і приймете участь у його доробці.
Будь ласка, залиште свої зауваження (запитання) в кінці сторінки.
1. Що таке МАН?
Мала академія наук України – освітня система, яка забезпечує організацію та координацію науково-дослідницької діяльності учнів, створює умови для їх інтелектуального, духовного, творчого розвитку та професійного самовизначення.
Як система, МАН включає:
- підготовку до написання науково-дослідницьких робіт (навчально-консультативні заняття);
- написання науково-дослідницьких робіт;
- участь робіт у конкурсі;
- заохочення для переможців конкурсу (профільні школи, літні табори, експедиції та ін.)
2. Для чого потрібна МАН?
- МАН сприяє виявленню, розвитку та соціальній підтримці здібних, обдарованих, талановитих учнів;
- через систему МАН інтелектуально та творчо обдаровані діти залучаються до науково-дослідницької, експериментальної, пошукової, творчої діяльності;
- МАН задовольняє потреби учнівської молоді у професійному самовизначенні та творчій самореалізації відповідно до їхніх інтересів і здібностей;
- МАН дає можливість поглиблювати та систематизувати знання у різних галузях науки, формувати вміння, навички та культуру наукового дослідження;
- МАН сприяє формуванню активної громадянської позиції, виховує самостійність, наполегливість, вміння формулювати і захищати власні творчі ідеї;
- переможці обласного етапу МАН, які отримали І місце, мають право на отримання губернаторської стипендії (якщо продовжують навчання в 10-11 класах або за умови їх навчання у вищому навчальному закладі, який знаходиться на території області). Переможці фінального етапу МАН мають преференції при вступі до ВНЗ. Переможці, які отримали І місця та в окремих випадках ІІ місця, сатють лауреатами стипендії Президента України.
3. Як відбувається навчання в секціях МАН?
Навчання в МАН відбувається на базі ЧНУ ім. Б.Хмельницького, УДПУ ім. П.Тичини, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів. Навчання проводяться у формі навчально-консультативних занять у 64 секціях 12 наукових відділень згідно діючого розкладу. Склад групи формується не по віку слухачів (класу), а по профілю (зазвичай за назвою секції). Орієнтовний початок занять – 15 вересня, закінчення – травень кожного навчального року. Заняття зазвичай відбуваються щоденно, в другій половині дня, та по суботах, впродовж дня. Приєднатись до групи (або вийти з неї) можна в будь-який момент поточного навчального року.
З розкладом навчально-консультативних занять а також з будь-яким питанням щодо навчання в МАН можна ознайомитись в ЧОЦЕНТМАНУМ (м. Черкаси, вул. Смілянська, 132) за телефоном 0(472)63-65-33.
4. Як вибрати тему наукової роботи?
Тема наукової роботи обирається учнем-дослідником самостійно, під керівництвом наукового керівника роботи. При цьому варто врахувати:
- власні уподобання та інтереси;
- перспективність, актуальність обраної теми;
- можливості доступу до джерельної бази дослідження.
Корисним буде ознайомлення з тезами учнівських робіт за кілька попередніх років та консультація з приводу обраної теми з науковцем.
5. Хто може бути науковим керівником роботи?
Науковим керівником роботи може бути (за погодженням) як науковець, спеціаліст у відповідній галузі науки, так і шкільний вчитель. Пошуки наукового керівника здійснюються учнем-дослідником безпосередньо. За потреби учень може запросити до співпраці кількох наукових керівників.
6. Де знайти рецензента?
Науково-дослідницька робота учня в обов’язковому порядку підлягає оцінці відповідними фахівцями наукової галузі, у якій проводилось дослідження. На кожну роботу подається відгук наукового керівника та рецензія науковця. Пошук рецензента здійснюється безпосередньо учнем або науковим керівником, або за сприяння методиста ЧОЦЕНТМАНУМ. Часто рецензентами бувають керівники секцій МАН, які проводять навчально-консультативні заняття.
7. Коли потрібно починати?
Починати працювати над науковим дослідженням можна вже у 7-8 класі. Подають роботу на конкурс учні 9-11 класів. Як виключення, у конкурсі можуть брати учні 8-х класів (за умови виконання ними контрольної роботи за 9-й клас). Досвід учасників конкурсу свідчить, що найоптимальнішим в плані результативності є неодноразова участь у конкурсі. На наступний рік можна продовжувати тему роботи, обрану минулого року, або обрати нову. Частіше всього починають працювати над дослідженнями в 9-му класі, а подають на конкурс роботи в 10-11 класах.
8. Взагалі нічого не зрозуміло, що робити?
В такому випадку варто почати з ознайомлення із загальною інформацією, про МАН, нормативною базою конкурсу, основними вимогами до науково-дослідницьких робіт, із тематикою робіт, проглянути самі роботи, вже виконані конкурсантами в попередні роки, рівнем та змістом контрольних завдань, які пропонувались учням для виконання в минулих роках. Всю цю та багато іншої інформації можна отримати на сайті Черкаської Малої академії наук (ckMan.pp.ua).
9. Що таке конкурс МАН?
Коли наукове дослідження завершене, науково-дослідницька робота учнем написана і оформлена згідно вимог, вона подається на участь у Всеукраїнському конкурсі – захисті науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України.
Конкурс проходить в три етапи. До участі у II (обласному) етапі допускаються переможці (як виняток, призери) І (районного, міського) етапу конкурсу. Тобто для того, щоб взяти участь у обласному етапі конкурсу, необхідно перемогти в районному (міському) його етапі.
Традиційно районні (міські) етапи конкурсу відбуваються в грудні кожного року, обласний етап – в січні-лютому.
Умови, точні дати проведення всіх етапів конкурсу регламентує щорічний наказ ГУОНОДА «Про проведення Всеукраїнського конкурсу – захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України». Про деталі проведення І етапу конкурсу можна дізнатися в управлінні освіти Черкаського міськвиконкому (для учнів навчальних закладів м. Черкаси), Черкаському обласному навчально-методичному центрі професійно-технічної освіти (для учнів ПТНЗ), у відділах освіти міськвиконкомів, райдержадміністрацій (для учнів навчальних закладів області). Всю інформацію щодо проведення ІІ та ІІІ етапів конкурсу можна отримати в обласному відділенні МАН (м. Черкаси, вул. Смілянська, 132; тел. 0(472)63-65-33).
10. Хто такі методисти МАН?
Це педагогічні працівники, які надають консультації стосовно написання, оформлення науково-дослідницьких робіт, самого конкурсу-захисту у відповідному науковому відділенні. В обласному відділенні МАН працюють 6 методистів. Зателефонувавши в обласне відділення МАН, будь-який учень чи науковий керівник роботи може з’ясувати питання, які його цікавлять щодо навчання в МАН чи участі в конкурсі-захисті. Методисти МАН також надають інформацію усім зацікавленим щодо співпраці з науковцями-консультантами, рецензентами науково-дослідницьких робіт.